KAJIAN TERHADAP PEMBELAJARAN PROGRAM SMK PENDAWAIAN DAN PENYELENGGARAAN ELEKTRIK INDUSTRI (P04M05) KOLEJ KOMUNITI PAYA BESAR

Authors

  • Mohd Haffiz Zainal Abidin Electrical Lecturer of Community College

Abstract

Kertas kajian ini bertujuan untuk mengkaji  pembelajaran bermodular terhadap pelajar Pemasangan Elektrik Kolej Komuniti Paya Besar (KKPB). Fokus kajian tertumpu kepada tiga perkara asas iaitu kompetensi tenaga pengajar, keperluan  prasarana dan keyakinan pelajar terhadap kemahiran yang diperolehi berdasarkan 6 bidang teknikal pemasangan elektrik yang dirangkumi dalam SMK (P04M05). Hasil dapatan kajian ini menggunakan skor min interpretasi daripada Wiersma, W(1995), penerimaan sistem smk oleh pelajar ialah 3.99, tahap kompetensi tenaga pengajar ialah 3.94 dan fasiliti,peralatan ,aksesori untuk pendawaian ialah 4.03. Semoga dapatan daripada kajian ini dapat menentukan keberkesanan sistem Pembelajaran Bermodular serta tindakan penambahbaikan dapat dilaksanakan untuk tujuan peningkatan kualiti program di masa hadapan.

Author Biography

  • Mohd Haffiz Zainal Abidin, Electrical Lecturer of Community College
    Electrical Lecturer of Community College Kuala Terengganu

References

Ahmad Mohd Sharif. (1997). Pelaksanaan program pendidikan vokasional, teknikal dan kejuruteraan serta implikasinya. Prosiding Persidangan Kebangsaan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan, Universiti Tun Hussien Onn Malaysia.

Esah Sulaiman. (2003). Asas pedagogi. Johor Bahru: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

Azizi, Shahrin, Jamaludin, Yusof dan Abdul Rahim (2007). Menguasai Penyelidikan Sarimah, Faridatul (2009). Kepuasan Bekerja Staf Akademik Jabatan Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan Kertas Kajian . Universiti Teknologi Malaysia.

Lokman, Hanafi (2009). Pendidikan Teknik dan Vokasional Untuk Pelajar Berkeperluan Khas. Jurnal Pendidik dan Pendidikan.Universiti Teknologi Malaysia , Universiti Kebangsaan Malaysia

Kajian Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional daripada Perspektif Ibu Bapa Dan Guru.http:// swordedge.ca/pendidikan154 (dicapai pada 17 Jun 2011)

Sejarah Penubuhan Kolej Komuniti. http:// http://www.jpkk.edu.my/maklumat- kami/sejarah.html (dicapai pada 17 Jun 2011)

Bahagian Dasar dan Pembangunan Kurikulum JPKK ,KPTM (2011).Kurikulum Kemahiran Bermodular Kebangsaan.

Yin, R. (1994). Case Study Research (2nd Edition) Thousand Oaks, CA:Sage.Wiersma, W.(1995). “Research method In Education: An introduction. “Massachusetts: Simon and Schuster Company.

Mohd Haffiz, Ismail Samsudin, Zamrie Ismail (2011). Tahap Keberkesanan Sistem Pembelajaran Sijil Modular Kebangsaan Pendawaian Permukaan Fasa Tungggal (P04M01) Kepada Pelajar Kursus Pemasangan Elektrik Kolej Komuniti Paya Besar.Seminar Penyelidikan Dan Inovasi Peringkat Kolej Komuniti Paya Besar.

Mohammad Hairy, Titus Raymond Jayim Ak Sidet (2013). Kajian Tahap Kepuasan Belajar Pelajar Sijil Modular Kebangsaan Di Kolej Komuniti Mas Gading & Kolej Komuniti Cawangan Santubong, Sarawak.

Mohd Zairulniza dan Azhani (2012). Tahap Kesediaan Bekerja Dalam Kalangan Pelajar-Pelajar Sijil Modular Kebangsaan Di Dalam Bidang Pemasangan Elektrik. Koleksi Kajian Kolej Komuniti Sungai Siput 2012.

Downloads

Published

2017-01-08

Issue

Section

Teaching and Learning